ویرا سگال کارو
ویرا سگال کارو
shop icon svg
  • تعداد بازدید : ۱۱۶۲ بار
امتیاز :
  • آدرس : تهران – ونک – خیابان گاندی جنوبی – مرکز خرید گاندی – طبقه بالا – گالری سارازی
  • درباره ما : کار من تولید زیورآلات میناکاری شده است و کلیه مراحل تولید این کارها از ابتدا تا انتها با دست انجام می‌شود. نگین‌هایی که در کارها استفاده می‌کنم آبگینه نامیده می‌شود، البته من تغییراتی در ساختار آن ایجاد کرده و از ترکیبات سیلیس و سنگ استفاده کردم. در واقع این ترکیب را من وارد زیورآلات کردم و قبلا چنین چیزی وجود نداشت. در جواهرسازی از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌ ...
    بیشتر
  • درباره ما :

    کار من تولید زیورآلات میناکاری شده است و کلیه مراحل تولید این کارها از ابتدا تا انتها با دست انجام می‌شود. نگین‌هایی که در کارها استفاده می‌کنم آبگینه نامیده می‌شود، البته من تغییراتی در ساختار آن ایجاد کرده و از ترکیبات سیلیس و سنگ استفاده کردم. در واقع این ترکیب را من وارد زیورآلات کردم و قبلا چنین چیزی وجود نداشت. در جواهرسازی از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود که روی آنها نمی‌توان میناکاری انجام داد، بنابراین از ترکیباتی استفاده کردم که قابلیت رنگ شدن داشته باشد و بعد از پخت کنده نشود.

    چه طور تصمیم به تولید زیورآلات گرفتید؟

    هر کاری بر اثر نیاز به وجود می‌آید. من ابتدا روی ظروف و دکوراسیون کار می‌کردم ولی آن کار هزینه زیادی داشت و زمان و مواد زیادی برای آن مصرف می‌شد که فروش آن کفاف تامین هزینه‌ها را نمی‌داد و فقط خستگی کار برای من می‌ماند. بعد از آن تصمیم گرفتم این تکنیک را در جاهای کوچکتری استفاده کنم، بنابراین به سمت زیورآلات آمدم و با وجود اینکه فکر نمی‌کردم متقاضی زیادی داشته باشد کار ما گسترش پیدا کرد و بعد از مدتی به کمک همسرم کارگاهی راه‌اندازی کردم و در حال حاضر چند دانشجو و فارغ‌التحصیل هنر در آن مشغول به کار هستند که بعد از ۱ تا ۲ ماه آموزش دیدن در زمینه میناکاری روی نگین فعالیت می‌کنند.

    ساخت این آثار چه مراحلی دارد؟

    قطعات شیشه در کوره پخته می‌شوند و بعد تراش می‌خورند تا به شکل نگین درآیند. بعد از پخت نگین روی آن مینا‌کاری شده و دوباره در کوره پخته می‌شود. برای طراحی روی نگین‌ها از نقش‌های ایرانی مانند اسلیمی و خطایی استفاده می‌کنم و از چیزهایی مثل فرش و قالی‌های قشقایی الهام می‌گیرم و از رنگ‌های پخته سنتی در کارها استفاده می‌کنم. علاوه بر آن کمی از خلاقیت افراد گروه استفاده می‌کنم و از طرح‌های گرافیکی آنها در کارها استفاده می‌کنم. ولی هر نقشی را وارد کار خود نمی‌کنم و سعی دارم آن نقوش اولیه حفظ شوند و به عنوان مشخصه سارازی شناخته شوند.

    از چه نوع رنگی برای نقاشی روی نگین استفاده می‌کنید؟

    بعضی از میناها رنگی است و رنگ‌های آن هم از مواد معدنی ساخته می‌شود. برای نقش‌های طلایی هم از طلای ۲۴ عیار استفاده می‌کنم چون طلای با عیار پایین‌تر ناخالصی دارد و در کوره ۸۰۰ درجه می‌سوزد یا کنده ‌می‌شود. نقش‌ها با قلم موی ظریف روی نگین کشیده می‌شود.

    ساخت هر قطعه چقدر زمان می‌برد؟

    ساخت نگین کار سنگینی است و این بخش به عهده آقایان است. با توجه به سایز کوره هر بار تعدادی نگین در آن قرار می‌گیرد که تعدادی از آنها در جریان پخت خراب می‌شوند و در نهایت پس از یک روز حدود ۶۰ نگین از کوره بیرون می‌آید. بعد از آن میناکاری روی نگین انجام می‌شود و دوباره یک روز داخل کوره پخته می‌شود. در مجموع آماده شدن هر قطعه چیزی حدود ۴ روز زمان می‌برد.

    جنس حلقه و پایه کارها از چه ماده‌ای است؟

    معمولا پایه کار از استیل است که نه زنگ می‌زند و نه حساسیت ایجاد می‌کند. استیل تنها فلزی است که در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم و نسبت به طلا و نقره قیمت پایین‌تری دارد. البته با توجه به خواست مشتری در مواقعی که بخواهند کار سنگین‌تری داشته باشند از طلا یا نقره هم استفاده می‌کنیم.

    کارهای شما به ثبت رسیده‌اند؟

    ثبت آثار در ایران معنی ندارد چون ثبت باید به معنی این باشد که از کپی شدن کارها جلوگیری کند ولی در ایران این طور نیست و کار ثبت شده هم کپی می‌شود. من از طرف سازمان میراث فرهنگی دعوت شدم که نشان ملی دریافت کنم و با وجود اینکه دریافت این نشان چند سال زمان می‌برد کارهای من نشان ملی دریافت کرد و الان برای دریافت مهر اصالت یونسکو اقدام شده است. ولی کار من با وجود نوآوری در ترکیبات به عنوان اختراع ثبت نشد چون مراحل سختی مانند ثبت شرکت به عنوان برند تجاری باید انجام شود و از من برای ثبت اثر هنری حمایت نشد. همچنین با وجود اینکه ما با این حرکت کارآفرینی کرده و ۲۰ تا ۳۰ دانشجو را مشغول به کار کرده‌ایم حمایت مالی از ما صورت نگرفته است.

     

    درباره شرایط دریافت مهر اصالت یونسکو توضیح دهید.

    مهر اصالت یونسکو به آثار خاص هنری داده می‌شود که طراحی منحصر به فرد داشته باشد. علاوه بر آن ویژگی‌هایی مانند قابل بازیافت بودن یا بازگشت به طبیعت هم اهمیت زیادی دارد. در کارهای من رنگ‌های مینا به دلیل معدنی بودن به طبیعت بازمی‌گردند و نگین‌های آن هم قابل بازیافت بوده و می‌توان با ذوب کردن آن چیزهای جدیدی به دست آورد.

    به نظر شما در طراحی و ساخت زیورآلات هم پیروی از مد وجود دارد؟

    در زیورآلات هم مد هست و با آن ارتباط دارد ولی چون خود من اصلا به دنبال مد نیستم چندان به آن موضوع توجه نکردم. در حقیقت من به فکر کار ایرانی هستم و سعی کردم هنر ایران را وارد کار خود کنم. فکر میکنم توجه به مد کاملا سلیقه‌ای است و گاهی تابع مد بودن بد نیست ولی کارهای من سبک کلاسیک دارد و از همه سنین مخاطب را جذب می‌کند و مشتری‌های ثابتی دارم که سفارش کار می‌دهند.

    استفاده از زیورآلات چه تاثیری بر پوشش افراد دارد؟

    زیورآلات تاثیر زیادی روی پوشش دارد و عده زیادی هستند که به هماهنگی مدل و رنگ زیورآلات خود با لباس اهمیت می‌دهند. در طول سال‌های فعالیت خود متوجه شده‌ام بعضی افراد هربار رنگ متفاوتی از کار من را می‌خرند تا بتوانند آنها را با لباس خود هماهنگ کنند.

    بستن
محصولات
انگشتر زنانه طرح اصفهان | کد: WERVS001
دستبند زنانه طرح توژال | کد: WGBVO002
انگشتر زنانه طرح ترنم | WGRVT010
انگشتر مردانه طرح نولان | کد: MGRPO002
دکمه سردست مردانه طرح سحاب | کد: MECPO008
دکمه سردست مردانه طرح داوود | کد: MECPO006