ویرا سگال کارو
ویرا سگال کارو
shop icon svg
  • تعداد بازدید : ۷۵۲ بار
امتیاز :
  • لینک آپارات : https://www.aparat.com/parsoilco
  • آدرس : تهران – بزرگراه مدرس- میرداماد شرقی-شماره ۳۴۶
  • درباره ما : ايجاد يك صنعت نو در كشور، و منطقه اي كه با چنان صنعتي بيگانه باشد، كاريست كارستان كه بخشي از تاريخ صنعت كشور و منطقه را در جهان تعريف مي كند. اين اتفاق درباره صنايع انگشت شماري در كشور، به واقعيت پيوسته كه يكي از مهمترين آنها، صنعت روانكاري است. تا پيش از دهه ۴۰ شمسي يا دهه ۶۰ ميلادي، صنعتي به نام صنعت روانكاري در ايران وخاورميانه وجود نداشت. در ايران كه خود خواستگاه نفت بود و پالايشگاه ...
    بیشتر
  • درباره ما :

    ايجاد يك صنعت نو در كشور، و منطقه اي كه با چنان صنعتي بيگانه باشد، كاريست كارستان كه بخشي از تاريخ صنعت كشور و منطقه را در جهان تعريف مي كند.

    اين اتفاق درباره صنايع انگشت شماري در كشور، به واقعيت پيوسته كه يكي از مهمترين آنها، صنعت روانكاري است. تا پيش از دهه ۴۰ شمسي يا دهه ۶۰ ميلادي، صنعتي به نام صنعت روانكاري در ايران وخاورميانه وجود نداشت. در ايران كه خود خواستگاه نفت بود و پالايشگاه آبادان بزرگترين پالايشگاه جهان را در آن روزگار در جنوب كشور در اختيار داشت، تا چند دهه پس از تاسيس پالايشگاه بخش اعظم روانكارهاي مورد مصرف، از خارج و بيشتر توسط شركتهاي وابسـته به كنسرسيوم وارد كشور مي شد.

    بعد ها و پس از گذشت يكي دو دهه و با توسعه پالايشگاه آبادان واحد توليد روغن در اين پالايشگاه ايجاد و براي اولين بار توليد روانكارها در اين بخش به اصطلاح دولتي شروع شد. هرچند از مقدار و تنوع روانكارهاي توليدي در پالايشگاه نفت آبادان، اطلاعي در دست نيست(پژوهشي هم در اين زمينه به طور مستند وجود ندارد)، ليكن واردات روانكارهاي خارجي به كشور همچنان ادامه داشت، آن هم دست كم در سطحي كه نيازهاي محدود آن زمان رامرتفع كند.

    اگرچه در جزئيات نمي توان به طور دقيق وارد شد، اما انديشه ايجاد پالايشگاهي كه منحصرا روانكار توليد كند، كم و بيش در ميان دست اندركاران صنايع ريشه دوانده بود تا اينكه سرانجام قرعه فال به نام مهندس جوان و تحصيل كرده يكي از خاندان مشهور تهراني زده شد كه با استفاده از توان مالي و نفوذ و اعتبار خود مقدمات تاسيس شركت را فراهم ساختند.

    اسناد معتبري در چگونگي رايزني در ايجاد اين پالايشگاه در اختيار نيست، ولي مي توان گمانه زني كرد كه تا پيش از تاسيس شركت نفت پارس، مذاكراتي طولاني و بحث انگيز براي ايجاد چنين شركتي ميان بنيانگزار و مسئولان دولتي وقت و شركت ملي نفت ايران در جريان بوده است. بيشتر هم به اين دليل كه در آن سالها، نبض و نظام فعاليتها در صنعت نفت در اختيار خارجيان بود و اين باور در اذهان همگان اعم از دولتيان و صنعتگران و حتي پاره اي از روشننفكران وجود داشت، كه اين قبيل كارها از عهده ما ساخته نيست!

    در چنين شرايطي سرانجام اول آذر ماه ۱۳۳۷ مطابق با ۲۲ نوامبر ۱۹۵۹ ميلادي شركت نفت پارس به طور رسمي تاسيس شد كه پيشينه آنرا در ادامه اين گزارش تحقيقي ملاحظه مي كنيد.

    در تاريخ دوم ديماه ۱۳۳۷، هنگامي كه روزنامه رسمي كشور به شماره ۴۰۳۹ در تهران منتشر شد. در صفحه ۴ آن توجه مخاطبان روزنامه به آگهي تاسيس شركت نفت پارس كه در ستون دوم اين صفحه درج شده بود، جلب شد.

    اين آگهي تقريبا ۱۶۴ كلمه اي سرآغاز تاسيس شركتي بود كه همينك در پايان پنجاهمين سال فعاليت به عنوان يك شركت معتبر و مهم، و صاحب پالايشگاه توليد روانكار خصوصي در ايران و خاورميان شناخته مي شود.

    در باره موضوع شركت و سرمايه اوليه در آگهي رسمي شركت نفت پارس كه به شماره۱۰۵۴۴ اداره ثبت شركت ها و علائم تجاري و اختراعات به ثبت رسيده مي خوانيم.

    به منظور ايجاد كارخانجات تهيه مواد و محصولات نفتي و ساختمان تصفيه خانه هاي نفت و ساير عمليات تجاري با رعايت قوانين مربوطه شركتي به نام شركت سهامي نفت پارس كه سرمايه آن مبلغ ۱۵۰ ميليون ريال تعيين گرديده و به ۱۵ هزار سهم ۱۰ هزار ريالي با نام تقسيم و يك ثلث بهاي اسمي آن نقدا پرداخت شده و طبق اظهار در تحويل و در اختيار مديران شركت مي باشد و بقيه تعهدي است، از تاريخ اول اذرماه ۱۳۳۷ به مدت نا محدود در تهران خيابان فردوسي، ساختمان اميني تشكيل گرديد و موضوع شركت براساس ماده دو اساس نامه عبارت است از:

    الف: ايجاد كارخانجات تهيه مواد و محصولات نفتي و ساختمان تصفيه خانه هاي نفت در نقاط مختلف كشور و واردات مواد و محصولات نفتي، بسته بندي، توزيع، حمل ، فروش و صادرات مواد و محصولات نفتي و آنچه مربوط به مواد نفتي و هيدروكربورها مي باشد كه براي شركت لازم به نظر مي رسد يا بعدا هيئت مديره و يا شركاء لازم بدانند.(با رعايت قوانين مربوطه).

    ب: تصدي هرنوع عمليات توليدي و معاملات مربوط به آن كه طبق تشخيص هيئت مديره شركت متضمن منافع شركت باشد يا به نحوي از انحاء موجبات ازدياد حقوق شركت يااموال آن را فراهم بنمايد، بلاخص نسبت به توليد مواد.

    ج: ساخت عمارت و كارخانه ها به نحوي كه مقصود شركت راعملي سازد.

    د: اقدام به عمليات مذكور در فوق اصالتا و وكالتا ويا غير مستقيم ويا به وسيله تعيين نماينده يا غير آن در تمام نقاط دنيا و يا به وسيله عقد قرارداد به واگزاري كار به پيمانكاران يا به وسيله هيئت هاي نمايندگي يا به وسيله تاسيس شركت ها ويا از طريق مشاركت با افراد حقيقي و حقوقي يا مبادرت به هر نوع عملي كه قانونا مجاز باشد و به هر نحوي كه قانون به صراحت منع نكرده باشد.

    تاسيس شركت نفت پارس به عنوان اولين توليد كننده غير دولتي روانكار مصادف با ايامي است كه در كشور ما، شركت ملي نفت ايران از طريق پالايشگاه نفت ابادان چند نمونه از روانكارها را توليد مي كرد و در اختيار مصرف كنندگان داخلي قرار مي داد.

    نوع شركت بر اساس ماده يك اساسنامه، نوع شركت سهامي عام بود، شركت از سال ۱۳۴۱ در سازمان بورس اوراق بها دار تهران پذيرفته شده است.

    توليدات اوليه: پس از انتشار آگهي رسمي، شركت نفت پارس در كيلومتر ۱۹ جاده مخصوص كرج اقدام با ايجاد تاسيسات پالايشگاه تصفيه و توليد روانكارها مي كند و در دو سال بعد، در تاريخ سوم دي ماه ۱۳۳۹ روزنامه كيهان در شماره ۵۲۵۴، خبري به اين مضمون درج مي كند:"پالايشگاه شركت نفت پارس در تهران، به زودي فعاليتهاي خود را شروع خواهد نمود"

    بستن
گواهی نامه ها
گواهینامه
ISO 10015
OHSAS18001
Man Truck & Bus AG
محصولات
پارس كمپرسور برودتي آر
پارس كمپرسور پي
پارس كمپرسور اي پي
پارس كيوان
پارس بابك
پارس بابك ويژه
پارس هيدروليك ZF
پارس هيدروليك اتوماتيك
پارس نيسان
پارس نيسان S
پارس نيسان PAG
پارس توربين
پارس توربين GT
پارس كمپرسور
پارس كمپرسور 1053
پارس رولينگ
پارس كوئينچينگ
پارس انتقال حرارت
پارس راك دريل
پارس اسكروماشين
پارس اترك ويژه
پارس فلاشينگ
پارس زنجير SHT
پارس 4AT
پارس انتقال اتوماتيك 3
پارس انتقال اتوماتيك 2
پارس مدوس اي پي اس
پارس مدوس اي پي
پارس مدوس
پارس سوپر پایا پلاس
پارس لوب مکس
پارس تيزرو
پارس سوپر جم
پارس سوپر پيشرو
پارس سوپر پايا
پارس پایا
پارس ارس
پارس سوپر كيان ويژه
پارس دو زمانه ويژه
پارس سي ان جي - CNG
پارس گازسوز ویژه
پارس ژنراتور
پارس ژنراتور ويژه
پارس سوپر پايدار
پارس پايدار
پارس ديزل ترابر
پارس اروند ديزل ویژه
پارس تراكتور
پارس لوكوموتيو
پارس اقيانوس
پارس موج
پارس لنج
پارس دريا
پارس موج X
پارس ماهان
پارس ماهان EP
پارس ماهان MDS
پارس ماهان كمپلكس
پارس ماهان كمپلكس EP
پارس شاسي پلاس
پارس كلسيم كمپلكس
پارس كلسيم سولفونات كمپلكس
پارس آلومينيوم كمپلكس
پارس فايبر
پارس كوهين (بنتون)
پارس كوهين SHC (گريس نسوز)
پارس سهند
اسلك وكس سنگین
پارافين اسلب
پارافين مرغوب سنگين (پارافين وكس ري ران)
اسلك وكس سبك
روغن پايه SN-650
روغن پايه SN-500
روغن پايه SN-150
اكستركت سنگين
اكستركت سبك