ویرا سگال کارو
ویرا سگال کارو
shop icon svg
گواهینامه

توضیحات :

یک سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 (QMS کمک می کند که به طور مداوم نظارت و مدیریت کیفیت را در سراسر سازمان پیاده سازی و اجرایی نماید و این یک ابزار قدرتمند بهبود کسب و کار است که کمک می کند تا فرآیندهای خود را به کار ببندد تا بتواند به طور مرتب رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

ایزو 9001 استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیتی (QMS) است که می تواند به هر سازمان بدون توجه به اندازه آن سود برساند. گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001 بعنوان ابزار قدرتمند بهبود کسب و کار طراحی شده است که می تواند به سازمان کمکهایی که شامل موارد ذکر شده در ذیل هست داشته باشد:

بهبود مداوم، عملیات ساده و کاهش هزینه ها
کسب و کار بیشتر و رقابت در مناقصات
کسب رضایت بیشتر مشتریان
انعطاف پذیری بیشتر و رسیدن به یک کسب و کار پایدار
رسیدن به حکومت قوی و سازمان یافته در سازمان
عملکرد موثر ذینفعان و تامین زنجیره تولید

گواهینامه ISO 22000

ایزو 22000 چیست؟

ايمني مواد غذايي به وجود خطرات ناشي از موادغذايي در زمان دريافت توسط مصرف كننده مربوط است. از آنجايي كه بروز خطرات ايمني مواد غذايي ميتواند در هر مرحله اي از زنجيره موادغذايي اتفاق مي افتـد بـه كارگيري كنترل كافي در سراسر زنجيره مواد غذايي ضروري ميباشد. بنابراين ايمني مـواد غـذايي بـا تـلاش هاي مشترك كليه طرفهاي ذينفع در زنجيره موادغذايي تضمين ميشود.

اين استاندارد الزامات يك سيستم مديريت ايمني مواد غذايي را تعيين ميكند كـه عناصـر كليـدي شـناخته شده را براي حصول اطمينان از ايمني مواد غذايي در طول زنجيره مـواد غـذايي تـا مصـرف نهـايي تضـمين ميكند:

ارتباط متقابل
مدیریت سیستم
برنامه های پیش نیاز
اصول HACCP

سیستم مدیریت بهداشت موادغذایی نه به عنوان استاندارد بلكه به عنوان برنامه تضمين ايمني مواد غذايي سال ها مورد حمايت سازمان هاي جهاني و كشورهاي عمده ي وارد كننده مواد غذايي بوده است.با توجه به اينكه استاندارد ايزو 22000 تركيبي از اصول HACCP و روش هاي اجرايي آن كه در كميسيون كدكس مواد غذايي تعريف شده اند و نيز برنامه هاي پيشنيازي آن ( PRPs) است . در اين استاندارد تمامي مخاطره هايي كه احتمال وقوع آن در زنجيره ي توليد مواد غذايي وجود دارد ( مخاطرات مرتبط با فرآيند و يا تاسيسات و تجهيزات و ……) شناسايي و ارزيابي شده و در نتيجه به راحتي توسط يك واحد فرآوري و يا ساير واحدها در طول زنجيره توليد تا عرضه قابل كنترل هستند.

براي تدوين اين استاندارد كميته اي متشكل از كشورهاي آمريكا ، ژاپن ، آلمان ، فرانسه و انگليس و چند كشور ديگر از سال 2000 اقدام به تهيه پيش نويس و رايزني هاي فني كردند.اين استاندارد در سال گذشته به تصويب رسيد و براي اجرا از ابتداي سال 2006 منتشر شده است.

مزایای استاندارد ایزو 22000

وجود بيش از 30 طرح و برنامه ي كنترلي در جهان باعث گرديده است كه علاوه بر شناسايي مخاطره هاي مختلف سطوح متفاوتي از سلامتي براي يك ماده غذايي تعيين و توليد كنندگان را با انواع مقررات و قوانين اجباري و تحميل هزينه هاي زائد مواجه نمايد.ايزو 22000 بر اساس اجماع جهاني شكل گرفته و نيازمندي هاي آن بشكلي هماهنگ با حضور كارشناسان مواد غذايي از بخشهاي مختلف در قالب يك سند يكپارچه عرضه شده است.

مزاياي اين استاندارد را مي توان به صورت زير دسته بندي كرد:

تطابق محصول با استانداردهاي جهاني
تضمين كيفيت و ايمني محصول
حفظ اعتبار توليد كننده و نماد محصول
هماهنگي در اجراي استاندارد در كشورهاي مختلف و رقابت بهتر در بازارهاي جهاني
كاهش بيماري ها ي ناشي از مصرف مواد غذايي آلوده
بهره برداري بهتر از منابع
مستند كردن بهتر روش ها و فرآيند ها
افزايش سوددهي يا كاهش موارد مرجوعي

ویژگی‌های استاندارد ایزو 22000

بطوركلي استاندارد ايزو 22000 نيازمندي هاي يك نظام مديريت ايمني مواد غذايي را در تمامي فرآيندهاي مرتبط با غذا ( از مزرعه و يا صيد تا سفره ) تشريح كرده و شامل ويژگي هاي زير است:

انطباق با اصول HACCP اشاره شده در كدكس
هماهنگي در اجراي استانداردهاي مديريت ايمني مواد غذايي در كليه كشورها
فرآهم كردن يك استاندارد قابل مميزي يا امكان كسب گواهينامه هاي داخلي و خارجي
هماهنگي با استاندارد ايزو 9001
ايجاد درك منطقي از HACCP در ابعاد بين المللي
امكان مميزي ساده تر نظام مديريت ايمني مواد غذايي و رفع سريع تر سوء برداشت ها از اين نظام
ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان محصولات
حرکت به سمت تولید بدون نقص
پیشگیری از مخاطرات شیمیایی، میکروبی و فیزیکی که ممکن است در فرآورده های غذایی موجب خسارت رساندن به مشتری و کاهش اعتبار سازمان شود.

تاریخچه استاندارد HACCP و ایزو 22000

در سال 1959 سازمان فضایی آمریکا از استانداردHACCP برای تولید و مصرف مواد غذایی فضانوردان که امری مهم بشمار می رفت استفاده کرد.
در سال 1970 وزارت بهداشت ایالت متحده امریکا پیشنهاد بکار گیری از استانداردHACCP را ارائه کرد.
سال 1980 پیشنهاد بکار گیری این استاندارد توسط سازمان جهانی غذا (WHO) ارائه شد.
سال 1983 پیشنهاد بکارگیریHACCP در بخش اروپایی سازمان جهانی اروپا داده شد.
در سال 1991 تا 1992 استانداردHACCP رسما توسط کمیته میکروبیولوژی ایالت متحده تدوین شد.
در سال 1993 تدوین رسمی استانداردEA93/94 در اتحادیه اروپا و تاکید بر اجرای HACCP .
بکارگیری اجباری استاندارد مطابق پیشنهاد کدکس در سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال 1995 .
تدوین اولین استاندارد مدیریت ایمنی و استاندارد مدیریت کیفیت مواد غذایی در سازمانISO در سال 2005 با نام ISO 22000 .
در حال حاضر گفته می شود سازمان ایزو در حال بررسی ویرایش استاندارد ایزو 22000 می باشد، انتظار می رود در سال 2016 پیش نویس این استاندارد تهیه شده و در سال 2017 منتشر شود.